Het is met communicatie net als met muziek: hoe beter je je best doet om er wat van te maken, hoe beter (meestal) het resultaat.
Mijn lijfspreuk is al sinds jaar en dag: ‘C’est le ton qui fait la musique’. Oftewel: waar het écht om gaat, is meestal niet WAT je de wereld in stuurt, maar HOE je dat doet. Raak je de juiste snaar? Of niet? Slecht nieuws, met klasse en respect gebracht, kan bijvoorbeeld toch een mate van goodwill opleveren. Natuurlijk: effectief communiceren vraagt om een goede kennis van de moderne communicatiemiddelen- en methoden. Maar écht verbinding maak je toch vooral door goed-nadenken-vooraf en door gemeende interesse, nieuwsgierigheid, fijngevoeligheid en wat psychologisch inzicht aan de dag te leggen. En doodgewone vriendelijkheid. Ja, op het snijvlak van communicatie en psychologie, dáár wordt wat mij betreft écht interessant. Daar speel ik zogezegd graag mijn partijtje mee. Iedereen die samenwerkingsmogelijkheden ziet, nodig ik van harte uit om er eens een Bourgondische kop koffie over te drinken! In het kort1978: Verslaggever/eindredacteur Brabants Dagblad. 1989: Eindredacteur Omroep Brabant 1997: Programmaleider Midden-Brabant Omroep Brabant 2001: Start Kop Communicatie. Opdrachtgevers sindsdien onder meer: provincie Noord-Brabant, provincie Gelderland, GGD Hart voor Brabant, gemeente Eindhoven, Maasziekenhuis Pantein Boxmeer, Actiz. |